Možná jen, že se touhy mladých lidí týkají čím dál silnějších strojů. Pro ně možná bohužel, pro rodiče bohudík, myslel zákon právě na tyto touhy a rozdělil řidičské průkazy podle toho, jak je motorka silná a jak je člověk starý. Dříve bylo rozlišení pouze na dvě skupiny.
1. V patnácti letech si mohl mladý člověk udělat řidičský průkaz na moped, tedy na malý motocykl, jehož rychlost je do padesáti kilometrů za hodinu.
2. A v osmnácti letech mohl složit zkoušky na ostatní motorky.
Silné stroje až v jednadvaceti
Dnes je rozdělení řidičských průkazů na motorku trochu složitější, ale zato rozhodně propracovanější.
a) Patnáct let – řidičský průkaz AM. To znamená malý motocykl, moped, jehož maximální rychlost nepřesáhne čtyřicet pět kilometrů za hodinu.
b) Šestnáct let– může složit zkoušku na řidičský průkaz skupiny A1. Znamená to, že může jezdit s motorkou, která má objem do 125 ccm.
c) Osmnáct let– řidičský průkaz Ao. Znamená to, že vlastní povolení jezdit na motorkách do 25 kW.
d) Dvacet jeden rok– pokud už má řidičský průkaz Ao, může si rozšířit povolení na průkaz „bez omezení“. Nemusí už absolvovat teoretickou část, ale postačí jen individuální výcvik a doplňková zkouška. Ani testy z teoretické části už mu nehrozí, protože už je úspěšně složil.
e) Dvacet jeden rok– pokud si ještě žádný řidičský průkaz neudělal, je potřeba splnit podmínky pro získání Ao a pak si pouze rozšířit.
Podmínkou k získání řidičského průkazu (jakéhokoliv druhu) je
– lékařská prohlídka
– úspěšné zvládnutí závěrečných zkoušek
– bydliště na území České republiky
– studium v České republice po dobu alespoň šesti měsíců
– nesmí mít zákaz řízení motorových vozidel
– nesmí mít řidičský průkaz jiného státu Evropské unie.
Pokud nebylo uchazeči osmnáct let, je potřeba souhlas zákonného zástupce.