Slevu máme jako magické slovo, webové portály nás zahlcují akčními nabídkami

Lovecká sezóna nikoho nešetří a někdo (ne)ušetří
Blíží se čas vánoc a s tím i tak oblíbené nakupování všech možných druhů zboží. Snad až na pár vzácných výjimek máme všichni rádi ten vzácný čas, kdy můžeme udělat radost sami sobě i lidem nám blízkým. Jak ovšem nakupovat tak, abychom na tom netratili i vlastní kalhoty a zároveň i něco ušetřili? Pojďmě se podívat na několik obchodních praktik prodejců a společně najít rozumné tipy jak se vyhnout nevýhodnému nákupu.elektronický obchod.jpg
Není sleva jako sleva
Ještě před vánoci se v českých obchodních luzích a hájích objevuje po světě velice oblíbený a u nás až v posledních letech propagovaný svátek nákupů, „Black Friday“. Název je odvozen od Černého Pátku pádu burzy v USA v roce 1929.  Zatímco ve spojených státech je tento den skutečně krachem cen zejména v elektronice, v České republice přišli obchodníci s vlastním řešením. Nabídnout zákazníkům tzv. „pseudoslevu“. Taktika je taková, že je vyhlášená slevová hranice řekněme 50 % na mobilní telefony. Ovšem nikde již není zmíněno, že ona sleva se vztahuje na původní cenu, kterou byl produkt uveden na trh. Tedy může se vám zcela jednoduše stát, že cenové zvýhodnění neodpovídá ani aktuální ceně výrobku u konkurečních obchodů. Zákazníci jsou tak často zmateni pouhou marketingovou taktikou a neudělají si následné srovnání cen u konkurence. Jedná se o poměrná častou a velmi zbytečnou chybu, když existují cenové srovnávače jako např. Heureka.
Další obchodní taktikou je množstevní sleva, kdy se využívá především princip 2+1 či 3+1. Toto samo o sobě není pofidérní a matoucí jako výše klamavé „mlžení slev“, nicméně záleží na typu produktu. Pokud se jedná o zboží, které pravidelně využíváte a zcela jistě byste pro něj do obchodu šli znova, můžete tak zabít dvě mouchy jednou ranou, když ušetříte cestu a zároveň několik procent na ceně. Pokud je výrobek specifický a není nutno ho kontinuálně dokupovat, již využití této slevy stojí za zvážení.obchodní slevy.jpg
Na poslední slevové taktice byly založeny slevové portály jako např. Slevomat či Slevín. Princip je založený na kontinuálních slevách, kdy vám tento webový portál překládá pouze produkty ve formě voucherů, kde došlo k určitému zlevnění od původního prodejce. Je tedy využitá cesta prodeje ke koncovému zákazníkovi přes třetí stranu. Ovšem i zde se setkáme s občasnými „záseky“ produktů, kdy stejnou službu nebo zboží najdete na stránkách prodejce za stejnou cenu. Tedy samotný efekt slevy může vymizet.
Srovnávat, srovnávat a srovnávat
Určitě tímto článkem nechci říci, že slevy nefungují nebo se nevyplatí. Pouze člověk který si vybírá, musí být obezřetný a věnovat čas srovnání konkurečních obchodů a obchodníků, aby došlo ke skutečné slevě a finanční úspoře. Není tedy určitě od věci obezřetnější přístup a nikoliv „pálit na první dobrou“.